Fria diskussioner
Lite basic info. På detta forum behöver du registrera dig för att kunna skriva/debattera. Det enda du behöver fylla i är ditt nickname och lösenord (som du väljer själv) samt epostadress. För att se underforum under de olika kategorierna, klicka på kategorin. För eventuella frågor, skriv under "Fria diskussioner forum".

Good luck...

Join the forum, it's quick and easy

Fria diskussioner
Lite basic info. På detta forum behöver du registrera dig för att kunna skriva/debattera. Det enda du behöver fylla i är ditt nickname och lösenord (som du väljer själv) samt epostadress. För att se underforum under de olika kategorierna, klicka på kategorin. För eventuella frågor, skriv under "Fria diskussioner forum".

Good luck...
Fria diskussioner
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Yttrandefrihet på svenska forum.

Gå ner

Yttrandefrihet på svenska forum. Empty Yttrandefrihet på svenska forum.

Inlägg  Admin mån dec 18, 2023 6:37 am

I dagsläget har vi, förutom detta forum, endast Flashback där det är något sånär högt i tak. Familjeliv.se är mer att betrakta som en sekt för radikalfeminister, manshatare och hysteriska kvinnor. Sedan har vi Reddit, som av många sägs vara vänstervridet, men som ändå har betydligt högre i tak än forum som Familjeliv. På Reddit erhåller du dessutom någonting som kallas karma, dvs folk kan tumma upp eller tumma ner dina inlägg och kommentarer och karman blir därefter. Skriver du något som är SD-vänligt, antifeministiskt eller om du ifrågasätter klimathotet och den globala uppvärmningen, så riskerar du att få många nedtumningar. Men det är ändå mer fritt vad du får skriva, och jag måste säga att jag hittar många intressanta diskussioner på Reddit, som ju har många subforum/ underforum inom olika ämnen. På subforumen brukar det vara högre i tak än i de ordinarie, pga att de är mer nischade.

Jag, admin, hängde själv mycket på Passagen mellan 2007-2013, innan de stängde ner debatterna, bloggarna och alias och blev ett renodlat reklamforum. Passagen debatt skulle ha kunnat vara riktigt bra om det inte vore för PK-moderatorerna som censurerade friskt. I politikdebatterna hade vi en mod. som kallade sig "Uffe-Sthlm". Han var tydligt vänster och anti-SD, men lät det ändå vara relativt högt i tak i debatterna. Men han var väldigt "gapig", hade hög svansföring och var mån om att sätta SD-sympatisörer på plats.

I forumdelen "Vardagsprat" fanns en moderator som kallade sig Polka, som visserligen var snäll och så, men som även hon var ganska tydligt PK-anstruken. Jag använder benämningen "PK" för att det numer är en ganska "etablerad" benämning på nutidens politiskt korrekta människor. På 60- och 70-talet användes "politiskt korrekt", främst i USA, mer om konservativa och bakåtsträvande människor. Idag har PK istället kommit att bli en stämpel på främst vänstersidan, V, S, MP och numer i viss mån även C. The times they are a'changing.

Vi var några stycken på Passagen som ville ha högre i tak och försökte få moderatorerna att tagga ner på censuren. Periodvis kunde de vara mer toleranta, men snart återgick de till att banna personer som för dem ansågs "misshagliga" eller obekväma på forumet.

Värst var nog "Vixen68", moderatorn i religionsforumet. Han var tydligt partisk och stod på ateisternas sida. Dessa ateister (som jag väljer att kalla mer för anti-teister), var tydligt vänstervridna och hatade kristendom men försvarade Islam, något som jag senare märkte är ganska typiskt för ateister på vänsterkanten. Kristendomen ville de skulle utrotas. Alla kyrkor skulle rivas och skolavslutningar i kyrkan skulle förbjudas, då de menade att det var "religiös indoktrinering". Samtidigt som de alltså tyckte att det var helt okej med moskeer, minareter och muslimska bönerum i skolorna, där ansåg de att religionsfriheten skulle gälla, men inte för kristna.

Vixen68 var väldigt snar att banna medlemmar som han ansåg för "offensiva" i sina försvar av kristna och människor som har en tro på Gud eller något högre. Dessa vänster-ateister fick mer eller mindre bete sig hur som helst utan att bli bannade. De fick gå till grova personangrepp utan att mod. ens reagerade. På samma sätt som de radikalfeministiska kvinnorna på Familjeliv, som försvaras även när de går till grova personangrepp, samtidigt som de som säger emot dem "för mycket" på sikt bannas.

Censuren på svenska forum borde få fler att vilja starta egna forum, med mer yttrandefrihet. Jag har gjort det, och har länkat till mitt forum från andra forum och sajter. Men folk verkar väldigt bekväma av sig och håller sig till det de är invanda med.

Jag har till exempel väldigt svårt att fatta att män på t.ex. Familjeliv, som inte gillar censuren där, inte väljer alternativ där de kan diskutera mer fritt och utan censur. Det är ju rena självskadebeteendet för dem att stanna kvar på sådana forum. Men det känns mer och mer som om folk har slutat tänka och bedöma. Jag tror tyvärr att digitaliseringen har gjort folk väldigt lata och bekväma. Ta bara en sån sak som att många inte ens orkar googla efter fakta eller ens klickar på länkar när man presenterar fakta för dem. Eller folk som vågar vara kaxiga på nätet men är rädda som små harar när de inte kan skydda sig bakom viss anonymitet.

Pga detta är jag numer inte det minsta rädd för folk som är kaxiga, elaka eller ens hotfulla på nätet. Eftersom jag vet att de är fega små stackare som använder internet som ventil för sina inneboende aggressioner, besvikelser och frustrationer. Så fort man konfronterar dem på riktigt, och föreslår hembesök för att diskutera öga mot öga, då spricker de som troll i solen, blir rädda och börjar snacka om att man hotar dem (fast man uppenbart inte gjort det) och hotar med polisanmälan.

Men jag tror också att det är svenskar i ett nötskal. Man blåser upp sig och är kaxig på internet, skyddad av anonymitet eller viss anonymitet, men är feg och undfallande i verkliga livet, där samma personer tvärtom anpassar sig efter personer i sin omgivning.

Admin
Admin

Antal inlägg : 53
Registreringsdatum : 09-06-15

https://fdiskussioner.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet