Fria diskussioner
Lite basic info. På detta forum behöver du registrera dig för att kunna skriva/debattera. Det enda du behöver fylla i är ditt nickname och lösenord (som du väljer själv) samt epostadress. För att se underforum under de olika kategorierna, klicka på kategorin. För eventuella frågor, skriv under "Fria diskussioner forum".

Good luck...

Join the forum, it's quick and easy

Fria diskussioner
Lite basic info. På detta forum behöver du registrera dig för att kunna skriva/debattera. Det enda du behöver fylla i är ditt nickname och lösenord (som du väljer själv) samt epostadress. För att se underforum under de olika kategorierna, klicka på kategorin. För eventuella frågor, skriv under "Fria diskussioner forum".

Good luck...
Fria diskussioner
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Era minnen av Passagen?

Gå ner

Era minnen av Passagen? Empty Era minnen av Passagen?

Inlägg  Admin ons dec 06, 2023 8:21 pm

Jag hängde en del på Passagen mellan 2007-2013. Plötsligt lade de ned debattforumet, bloggportalen och alias för att bli endast en renodlad reklamsajt. Passagen hade runt 1 miljon medlemmar som mest och var ett bra community som även hade en chatt, som ni kanske minns.

Jag hade en blogg där där jag kallade mig "Entangler" och var i början ganska offensiv, för att inte säga aggressiv, med mina åsikter, vilket gjorde att några förfasade sig och trodde jag var en "otäcking". Men tack vare mitt bloggande på Passagen så lärde jag mig successivt det där med netiquett och att tänka på hur läsarna kan reagera på det man skriver och hur man skriver det.

Jag fick några bra bloggvänner och vi var inne och kommenterade varandras bloggar. Några jag minns är bla en tjej som kallade sig Carola och hade bloggen "Carola is my name". En poetisk person och en ordkonstnär som faktiskt var 6 år yngre än mig. (Jag var 30 och hon var 24) vars skrivande imponerade på mig och gjorde ett starkt avtryck i mitt tankeliv. Vår vänskap slutade dock olyckligt eftersom jag fick känslor för henne, och när jag förstod att de inte var besvarade reagerade jag omoget genom att hämnas på olika sätt. Senare fick jag reda på att hon hade fått kontakt med flera män genom bloggen och att där fanns fler som också fått känslor för henne, vilket fick mig att dra slutsatsen att hon kanske var en sådan tjej som dribblade med killar och lekte med dem, en "playette" helt enkelt. Jag ska återkomma till denna Carola i ett senare inlägg.

Andra bloggare jag lärde känna var bla en kvinna som kallade sig "dreamwitch666" som ofta lade ut intressanta texter. En kvinna från Stockholm som hette Maria, som var feminist och hon avskydde min blogg i början, eftersom jag då hade en del bakåtsträvande uppfattningar och var ganska svart/ vit i mitt tänk (tack vare mitt bloggande på Passagen bl.a. så blev jag aningen mer frisinnad och tolerant), men som jag senare kom väldigt bra överens med och det visade sig att hon uppskattade de tankar som jag gav uttryck för på min blogg. Sen fanns där en äldre bloggare, en man som kallade sig "Liberum-weto" och som var någon sorts forskare, eller om han mest var amatörforskare. Även han hade många intressanta inlägg om skilda ämnen och även om jag upplevde hans texter som lite virriga ibland så var hans blogg givande att läsa.

Jag hängde även en del på Passagens debattforum där jag även roade mig med att trolla under olika nick, bl.a. i religionsforumet där jag skrev under signaturen "Klasse" med olika varianter. Låtsades vara en alkoholiserad kristen person och gillade att reta upp de rabiata ateister som dominerade forumet. Jag hade alkoholproblem på riktigt på den tiden ska tilläggas, men kände ett trängande behov att reagera mot ateisternas kristendomsfientlighet på forumet och deras fientlighet mot människor som har en tro överhuvudtaget. Har personligen alltid ansett att folk ska ha rätt att ha en tro utan att behöva bli mobbade eller hånade för det. Ateisterna på forumet var väl mer att betrakta som anti-teister, dvs de var emot att kristna ens skulle få utöva sin tro och vissa skanderade att alla kyrkor borde rivas och skolavslutningar i kyrkan borde förbjudas. Märkligt nog var de flesta av dem helt okej med Islam som religion, och hade inte samma önskan om att moskeer och minareter skulle rivas, eller att muslimska bönerum i skolorna skulle förbjudas. När det gällde Islam hänvisade de till religionsfriheten, en religionsfrihet som alltså enligt dem skulle exkludera kristendomen. Jag förstod snart att dessa ateister var till vänster på den politiska skalan, och denna dubbelmoral har väl mer eller mindre blivit utmärkande för just ateister på vänsterkanten.

Jag kommer än ihåg dessa ateisters nick. En av de värsta jag hade att göra med var en person som kallade sig Chanot Panzota, en person som påstod sig komma från något land i syd- eller centralamerika och påstod att hon och andra i hennes hemland (kommer inte ihåg vilket land det var i skrivande stund) hade blivit jagade av kristna mördarskvadroner, något som jag starkt ifrågasatte. Hon hatade verkligen kristna och var en riktig mobbartyp, bland de elakaste debattörer jag haft att göra med faktiskt. En annan äldre man gick under nicket "Mackolsson". Han hade aldrig något vettigt att säga, lämnade mest intetsägande one-liners men var för att kristna och troende skulle censureras på forumet. Jag och några till tog senare reda på att personen bakom aliaset "Mackolsson" var en pensionerad f.d. målare från Alingsås, vid namn Lars Olsson.

Andra nick jag minns är bl.a. tiw, debattant, TomasA, Storfot, ChristerX och Lennart37. Extrema anti-teister och tillika mobbare av troende på forumet, och då kristna i synnerhet. Jag fick efter en tid faktiskt uppbackning och stöd av en person som kallade sig "Public Service", som liksom jag tyckte att de öppna aggressionerna och mobbningen mot kristna och troende på forumet var vedervärdig och oacceptabel. Han var som en frisk fläkt som länge hade behövts på detta forum, där ateisterna fick härja fritt och vara hur jävla elaka som helst, medan troende censurerades så fort de försökte försvara sig, av en moderator som kallade sig "Vixen68" och var tydligt partisk, dvs han tog de aggressiva ateisternas parti och sanktionerade därmed mobbning av troende på forumet.

Jag och några till tog reda på Vixen68:s identitet, kommer inte ihåg namnet på honom nu, men han var norrlänning och sysslade med jakt, och var lärare i någon skola.

"Public Service" kom dock mer och mer att påverkas och lät sig manipuleras av ateist-gänget, och efter en tid gick han över till deras sida, och deltog i mobbningen mot troende. tragiskt nog. Han förälskade sig i en kvinna som hade aliaset "Amo Rati" som han också startade en blogg tillsammans med. Kvinnan ifråga fick vi reda på hette Christina Ardell och kom från västra götaland. "Public Service"s identitet lyckades vi också luska reda på, men har glömt namnet nu. Han bodde i Höllviken i sydligaste Skåne.

Jag hade god hjälp mot vissa elakingar på Passagen av en kvinna som kallade sig "modellkvinnan Linda Love" och som var fotomodell. Hon hade ett tag ett eget forum och där slog Linda, jag och några mer personer våra kloka huvuden ihop och lyckades identifiera "Public Service", "Amo-Rati", "Mackolsson" och "Vixen68"

Jag kommer skriva mer om min tid på Passagen vid ett senare tillfälle, men detta var i korta drag.


Admin
Admin

Antal inlägg : 53
Registreringsdatum : 09-06-15

https://fdiskussioner.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet