Fria diskussioner
Lite basic info. På detta forum behöver du registrera dig för att kunna skriva/debattera. Det enda du behöver fylla i är ditt nickname och lösenord (som du väljer själv) samt epostadress. För att se underforum under de olika kategorierna, klicka på kategorin. För eventuella frågor, skriv under "Fria diskussioner forum".

Good luck...

Join the forum, it's quick and easy

Fria diskussioner
Lite basic info. På detta forum behöver du registrera dig för att kunna skriva/debattera. Det enda du behöver fylla i är ditt nickname och lösenord (som du väljer själv) samt epostadress. För att se underforum under de olika kategorierna, klicka på kategorin. För eventuella frågor, skriv under "Fria diskussioner forum".

Good luck...
Fria diskussioner
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Övergav SD främst pga de människor partiet drar till sig. Någon mer?

Gå ner

Övergav SD främst pga de människor partiet drar till sig. Någon mer? Empty Övergav SD främst pga de människor partiet drar till sig. Någon mer?

Inlägg  Admin tis dec 05, 2023 1:07 pm

Så sent som 2018 var jag fortfarande SD-sympatisör, röstade på dem första gången i valet 2010 som var samma år då de kom in i riksdagen. Jag har även suttit 4 år för Sverigedemokraterna i en sydsvensk kommun, närmare bestämt Hyltebruk.

Inför valet 2018 började olika SD-vänliga Facebook-grupper poppa upp som svampar ur jorden. Den största av den, "Stå upp för Sverige", som började som en stå-upp-grupp för polisen Peter Springare, som var modig nog att erkänna att merparten av de brottmål han hade på sitt bord var brott begångna av invandrare, drog till sig en massa människor som hade fått nog av invandringen och den höga brottslighet som följt i dess spår, med mord, skjutningar, våldtäkter och bilbränder, personrån m.m. var och varannan dag.

Tyvärr visade den sig också dra till sig många som var öppet rasistiska och med en låg nivå på sitt språkbruk. Gruppen leddes av en viss Patrik Markström, som senare också blev åtalad för vad folk hade skrivit i gruppen, som i media beskrevs som en fruktansvärd och rasistisk grupp, främst i Eskilstuna-kuriren (Markströms hemort). Gruppen var som mest uppe i nära 200 000 medlemmar, och inlägg från gruppen delades och spreds i det oändliga, vilket tros vara en stor orsak till att SD växte till att bli det tredje största partiet i valet 2018 (idag är de ju dock andra största).

Jag var med i nämnda grupp själv, men blev mer och mer duktigt trött på det bottenlösa hatet, den öppna rasismen och inte minst den låga nivån på språkbruket. Men vad som också kom att irritera mig en hel del var att så många ilskna människor som "fått nog" av den negativa utvecklingen i landet, bara nöjde sig med att sitta och gnälla, klaga och hata på sociala medier. Gruppen anordnade en demonstration på mynttorget i Stockholm, och även på Medborgarplatsen har jag för mig om, men det var väldigt dålig uppslutning, med tanke på hur många medlemmar gruppen hade.

När det mer och mer började visa sig att folk i Sverige bara vågar gapa och vara stora i truten på internet och under viss anonymitet, började jag också tvivla på SD och deras påstådda vurmande för Sverige och svenska folket, svensk kultur m.m. Jag började därför läsa på om vad populism innebär, vilket går ut på att samla missnöjesröster för att hjälpa ett parti att växa. Sedan när de nått maktens korridorer brukar det bli lite si och så med allt de har lovat, om ens något alls.

Och vi ser ju nu hur SD, som är Sveriges andra (!) största parti knäböjer inför Kristersson & Co och är okej med att inte ha blivit tilldelade en enda ministerpost, trots att de som Sveriges andra största parti rimligen borde ha runt hälften av ministerposterna. Detta fick mig att förstå att SD endast är ett populistiskt parti som gillar att kittla de missnöjdas öron, och att deras falskhet inför folket och svagheter visar sig när de väl sitter i en regering. Men de lättköpta är helt enkelt för dumma för att förstå detta.

I vilket fall som helst ville jag inte förknippas med de synnerligen oallmänbildade typer som var i dessa facebook-grupper och sjunka till deras låga nivå när det gäller språkbruk. Jag insåg att det finns flera anledningar till att SD skrämmer bort normalt och vettigt folk och det är just dessa, ofta utstötta människor vars hat mot meningsmotståndare, språkbruk och öppna rasism ger bilden av människor som själva straffat ut sig genom att bete sig och uttrycka sig som de gör.

Vi kan nog också med facit i hand konstatera att alla partier som får makt är lika goda kålsupare, vare sig det är sossarna, liberala partier eller konservativa och ytterhögerpartier. De är endast ute efter att gynna sig själva och få sitta vid köttgrytorna. Partier börjar ofta som små idealistiska partier som kämpar mot något som är galet eller orättvisor, men slutar i regel alltid som maktkåta vargar.


Admin
Admin

Antal inlägg : 53
Registreringsdatum : 09-06-15

https://fdiskussioner.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet