Fria diskussioner
Lite basic info. På detta forum behöver du registrera dig för att kunna skriva/debattera. Det enda du behöver fylla i är ditt nickname och lösenord (som du väljer själv) samt epostadress. För att se underforum under de olika kategorierna, klicka på kategorin. För eventuella frågor, skriv under "Fria diskussioner forum".

Good luck...

Join the forum, it's quick and easy

Fria diskussioner
Lite basic info. På detta forum behöver du registrera dig för att kunna skriva/debattera. Det enda du behöver fylla i är ditt nickname och lösenord (som du väljer själv) samt epostadress. För att se underforum under de olika kategorierna, klicka på kategorin. För eventuella frågor, skriv under "Fria diskussioner forum".

Good luck...
Fria diskussioner
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Måste inte ett samhälle ha normer?

2 posters

Gå ner

Måste inte ett samhälle ha normer? Empty Måste inte ett samhälle ha normer?

Inlägg  Admin ons jun 17, 2009 9:41 pm

När man nämner ordet psykopat tänker de flesta på tungt kriminella med en sadistisk lust att utnyttja andra. Läkare hävdar att dessa människor är hjärnskadade från födseln.
Men ordet psykopat har också blivit ett skällsord på såväl omoraliska makthavare som starka och elaka personligheter i samhället som har svårt att samarbeta utan att få ha sista ordet eller agera som ledartyper. Vi vill ha social kontroll i ett liberalt samhälle och tolererar inte att starkare sätter sig på svagare. Men vad skiljer patologiskt en psykopat från någon som härdats av livet? Empatin påstår jag, för en normal och icke hjärnskadad person känner empati i alla fall där han inte blivit hjärntvättad. I det gamla Nazi-Tyskland blev folk hjärntvättade att blunda, alla från den lilla medborgaren till den höga officeren. De var inte alla psykopater, men de flesta egennyttiga och blundade för koncentrationslägren. Krigsfångar har i alla tider blivit hjärntvättade att skjuta sina kamrater, kanske fungerar en ogynnsam social miljö på samma sätt. Men den vi benämner som psykopat i vardagsmun är en helt annan person än seriemördaren och pedofilen som faktiskt begått ett brott till följd av en medfödd hjärnskada. En del chefer kan säkert vara i gränslandet till psykopat, men var sätter vi gränsen...?! Måste inte ett samhälle ha normer och är det det eller nån patologisk diagnostistik som styr det faktiska sättandet av diagnosen?

Admin
Admin

Antal inlägg : 55
Registreringsdatum : 09-06-15

https://fdiskussioner.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Måste inte ett samhälle ha normer? Empty Narcissismen

Inlägg  KENT fre jun 19, 2009 10:55 pm

Måste inte ett samhälle ha normer? Greenseaturtlec

Det brukar en person kalla mig men jag vet inte riktigt vad det står för. Förmodligen något riktigt dåligt eftersom den personen hatar mig. Nu ska jag gå ut en stund och gå en timme. Brukar göra det för att jag vill hålla min kropp snygg. Kolla gitarristen med det gråa håret och den korthåriga killen på basen. Båda var med i Led Zeppelin och det är deras låt. Killar som fyller sextiofem år snart, inte dåligt eller hur. Gruppen de är med och spelar i, är förstås Foo Fighters.


KENT

Antal inlägg : 9
Registreringsdatum : 09-06-19

Till överst på sidan Gå ner

Måste inte ett samhälle ha normer? Empty Ja det är imponerande & kul

Inlägg  Admin sön jun 21, 2009 8:41 am

att de gamla veteranerna fortfarande är still going strong. Men du skulle nog postat detta i musikforumen, vi har en speciell avdelning där för just 60- och 70-talsmusik, scrolla ner en bit på förstasidan får du se. Det ser ut som om vi har musiksmaken gemensamt iallafall Smile

Admin
Admin

Antal inlägg : 55
Registreringsdatum : 09-06-15

https://fdiskussioner.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Måste inte ett samhälle ha normer? Empty Okej

Inlägg  KENT sön jun 21, 2009 12:48 pm

Nu såg jag musikrutan längre ner och kommer att spela musik där hädanefter. Vem är du som har detta forum, man eller kvinna? Skulle inte vilja skriva på ett forum där man hatar män eller fattiga grupper i samhället. Själv så tror jag på jämlikhet för alla.

Med vänlig hälsning

cheers

KENT

Antal inlägg : 9
Registreringsdatum : 09-06-19

Till överst på sidan Gå ner

Måste inte ett samhälle ha normer? Empty Vi är två

Inlägg  Admin ons jun 24, 2009 5:56 am

som har detta forum (1 man & 1 kvinna), men eftersom vi tycker rätt så lika i allt så blir det inte mycket skillnad på våra inlägg. Ni som skriver här däremot får naturligtvis tycka precis vad ni vill. En av anledningarna till att vi startade det här forumet är för att vi upplever att många debatt/diskussionsforum har en tendens att stänga av eller banna folk som råkar tycka fel (dvs har åsikter som är förbjudna i vårt "demokratiska" samhälle - ja du vet säkert var jag menar.

Varför heter det då yttrandefrihet om man inte får tycka vad man vill?

Vi hatar ingen grupp i samhället, men vi har åsikter om dem. Man har rätt att kritisera och ifrågasätta, det är inte samma sak som att hata.

Admin
Admin

Antal inlägg : 55
Registreringsdatum : 09-06-15

https://fdiskussioner.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Måste inte ett samhälle ha normer? Empty Sv: Måste inte ett samhälle ha normer?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet