Fria diskussioner
Lite basic info. På detta forum behöver du registrera dig för att kunna skriva/debattera. Det enda du behöver fylla i är ditt nickname och lösenord (som du väljer själv) samt epostadress. För att se underforum under de olika kategorierna, klicka på kategorin. För eventuella frågor, skriv under "Fria diskussioner forum".

Good luck...

Join the forum, it's quick and easy

Fria diskussioner
Lite basic info. På detta forum behöver du registrera dig för att kunna skriva/debattera. Det enda du behöver fylla i är ditt nickname och lösenord (som du väljer själv) samt epostadress. För att se underforum under de olika kategorierna, klicka på kategorin. För eventuella frågor, skriv under "Fria diskussioner forum".

Good luck...
Fria diskussioner
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Varför finns inte psykologi på schemat i grundskolan?

4 posters

Gå ner

Varför finns inte psykologi på schemat i grundskolan? Empty Varför finns inte psykologi på schemat i grundskolan?

Inlägg  Admin ons jun 17, 2009 8:42 pm

Jag undrar varför ungdomar i dagens skolor inte får lära sig det viktigaste av allt för att skapa sig ett bra liv, nämligen psykologi på schemat för att lära känna sig själva och andra och kunna fatta vettiga beslut tidigt i livet. Är det inte dags att ungarna får lära sig lite psykologi under temat "livskunskap" på högstadiet? Eller är biologi och hemkunskap viktigare...?!! Jag tycker att tonåringar behöver en djupare kunskap för att ta hand om sig själva och bemöta andra människor i en så känslig ålder som puberteten innebär med livskriser och behov av revolt. Varför ger vi inte ungdomarna detta som verktyg för bättre livskvalitet? Jag är besviken på att unga människor berövas på en viktig bit av sina liv i ett skede där de behöver god självinsikt för att välja framtid! Är det en kostnads eller intressefråga vad som läggs på skolschemat hade samhället vunnit ekonomiskt på klokare och mindre kaotiska ungdomar som skall ta över samhället en dag!
-Varför gör politikerna ingenting för att förbättra skolan att lära ungdomarna att leva...??!?

Admin
Admin

Antal inlägg : 55
Registreringsdatum : 09-06-15

https://fdiskussioner.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Varför finns inte psykologi på schemat i grundskolan? Empty Enkelt

Inlägg  KENT sön jun 21, 2009 12:59 pm

Varför finns inte psykologi på schemat i grundskolan? Psychology

Lärare har inte den kunskapen som fodras. Det är vad jag tror men du har helt rätt. Du har skapat ett väldigt bra och intressant forum. Hoppas att skribenter hittar hit men då måste du göra mer reklam förstås.

cheers

KENT

Antal inlägg : 9
Registreringsdatum : 09-06-19

Till överst på sidan Gå ner

Varför finns inte psykologi på schemat i grundskolan? Empty Nej

Inlägg  Admin ons jun 24, 2009 5:49 am

de har väl inte det men jag tycker var och varannan idag försöker leka lite "amatörpsykolog" vilket måste innebära att många kan åtminstone grunderna i psykologi. Man borde specialutbilda fler grundskolelärare.

Tack för din komplimang ang. forumet.

Admin
Admin

Antal inlägg : 55
Registreringsdatum : 09-06-15

https://fdiskussioner.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Varför finns inte psykologi på schemat i grundskolan? Empty Därför att

Inlägg  DanielJ sön mar 06, 2011 8:50 am

barn som går i grundskolan inte är mogna för att lära sig psykologi. De har inte samma omdöme som en vuxen och de kan ha svårt att ta till sig begreppen. Det är vad jag tror.

Psykologi är "vuxen" kunskap.


DanielJ

Antal inlägg : 5
Registreringsdatum : 11-03-06
Ort : Gislaved

Till överst på sidan Gå ner

Varför finns inte psykologi på schemat i grundskolan? Empty Sv: Varför finns inte psykologi på schemat i grundskolan?

Inlägg  Läderbrallor ons mar 16, 2011 10:09 pm

Admin skrev:Jag undrar varför ungdomar i dagens skolor inte får lära sig det viktigaste av allt för att skapa sig ett bra liv, nämligen psykologi på schemat för att lära känna sig själva och andra och kunna fatta vettiga beslut tidigt i livet. Är det inte dags att ungarna får lära sig lite psykologi under temat "livskunskap" på högstadiet? Eller är biologi och hemkunskap viktigare...?!! Jag tycker att tonåringar behöver en djupare kunskap för att ta hand om sig själva och bemöta andra människor i en så känslig ålder som puberteten innebär med livskriser och behov av revolt. Varför ger vi inte ungdomarna detta som verktyg för bättre livskvalitet? Jag är besviken på att unga människor berövas på en viktig bit av sina liv i ett skede där de behöver god självinsikt för att välja framtid! Är det en kostnads eller intressefråga vad som läggs på skolschemat hade samhället vunnit ekonomiskt på klokare och mindre kaotiska ungdomar som skall ta över samhället en dag!
-Varför gör politikerna ingenting för att förbättra skolan att lära ungdomarna att leva...??!?
Finns något som heter Livskunskap, lite psykologininriktat.

Läderbrallor

Antal inlägg : 3
Registreringsdatum : 11-03-16
Ort : Knäckebröhult

Till överst på sidan Gå ner

Varför finns inte psykologi på schemat i grundskolan? Empty Sv: Varför finns inte psykologi på schemat i grundskolan?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet