Fria diskussioner
Lite basic info. På detta forum behöver du registrera dig för att kunna skriva/debattera. Det enda du behöver fylla i är ditt nickname och lösenord (som du väljer själv) samt epostadress. För att se underforum under de olika kategorierna, klicka på kategorin. För eventuella frågor, skriv under "Fria diskussioner forum".

Good luck...

Join the forum, it's quick and easy

Fria diskussioner
Lite basic info. På detta forum behöver du registrera dig för att kunna skriva/debattera. Det enda du behöver fylla i är ditt nickname och lösenord (som du väljer själv) samt epostadress. För att se underforum under de olika kategorierna, klicka på kategorin. För eventuella frågor, skriv under "Fria diskussioner forum".

Good luck...
Fria diskussioner
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Panik- och dödsångest och mina strategier mot det.

Gå ner

Panik- och dödsångest och mina strategier mot det. Empty Panik- och dödsångest och mina strategier mot det.

Inlägg  Admin tis dec 05, 2023 12:39 pm

Jag har levt med svår panik- och dödsångest sedan 16-års-åldern (är 46 idag) och har med tiden utvecklat olika egna strategier för att bli kvitt den. Jag kan inte säga att jag idag är helt fri från panik- och dödsångest, men väldigt sällan får jag panikattacker numera.

Ett tag, för 10-15 år sedan, var det så illa att jag inte ens klarade av att åka bil och buss längre sträckor, då att vara instängd i ett fordon gav mig en klaustrofobisk känsla (cellskräck), särskilt om vi åkte mitt ute på stora vägar, långt ifrån närmaste bebyggelse och utan att kunna stanna någonstans om det skulle behövas.

Men att bekämpa panikångest handlar mycket om att återkommande gå emot sina rädslor, hur svårt det än kan kännas. Att utsätta sig för det och göra det man är rädd för och som skapar panikattacker. Det är det enda som hjälpt mig, men även andra strategier som jag använt mig av fram tills dess att jag verkligen började våga gå emot mina rädslor.

Att undvika kaffe. Kaffets koffein men även garvsyran bidrar till att stressa upp centrala nervsystemet, eftersom kaffe är centralstimulerande. Du som har lidit eller lider av panikångest känner säkert igen hur en panikattack kan komma efter att du druckit bara 1 eller 2 muggar kaffe, särskilt om du druckit kaffe på kvällen och var orolig redan innan.

Alkohol är lugnande för stunden men gör din panikångest dubbelt värre när alkoholen går ur kroppen. Jag har själv stor erfarenhet av detta, då jag länge använde alkohol för att döva min panikångest men även andra känslor.

Fokusera på något du är intresserad av eller nyfiken på, ju mer du fokuserar på och är uppe i något annat, desto mer avleder du fokuset och tankarna på panikångestattacken. Det kan vissa gånger vara lättare sagt än gjort, men du märker att det fungerar när du väl är så pass uppe i något att panikattacken klingar av.

Drick mycket mjölk. Mjölk innehåller bl.a. tryptofan, som är ett ämne som är sövande för bebisar som ammar, och har ungefär samma lugnande effekt på en vuxen människa. Förr hade jag alltid minst 2 1 och 1/2-litersförpackningar med mjölk i kylen, för att ta till mot panikångesten.

Försök att tänka lugna och harmoniska tankar. Tänk dig t.ex. att du är ute och vandrar på en sommaräng eller att du är bland människor som får dig att känna dig lugn och trygg, eller att du är på något ställe som har en lugnande effekt på dig.

Försök att låta bli att oroa dig och grubbla över sådant du inte kan påverka. När du börjar känna dig nervös eller orolig inför något, försök då ta till metoden med att försöka tänka lugna och harmoniska tankar. Det kommer att gå bättre ju längre du övar på det.

Mvh Admin


Admin
Admin

Antal inlägg : 53
Registreringsdatum : 09-06-15

https://fdiskussioner.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet